Followers

Welcome To Cerpen Publisher

Ada bakat dalam berkarya? Jangan simpan dalam satu folder je. Cerpen Publisher khas buat anda yang ingin atau minat berkarya untuk mengembangkan lagi bakat penulisan anda. Apa guna bakat yang ada tapi tidak dikongsi? Ayuh hantar pada Cerpen Publisher dan kami akan publish karya anda tanpa sebarang caj tersembunyi. Biarkan rakan alam maya membaca karya anda.

Begitu juga buat anda yang suka membaca cerpen dan novel. Disini, anda boleh membaca pelbagai himpunan karya dari rakan-rakan alam maya anda.

Untuk sebarang pertanyaan. Boleh email ke cerpenpublisher@yahoo.com

Friday, January 30, 2015

Cerpen: Benci Jadi Bestfriend

Penulis: Laila


fikir semula..susah jugak nak carik orang yang bermusuhan boleh jadi teman sejati…korang nak dengar satu citer tak???
Cerita die mcm nie ade 2 org mamat yg diberi name man dan afif…man nie budak gangster dan ade 2 org kwn baik yg b’nama hafiz dan bazli…diorang nie satu kepala..then si afif nie plak budak pengawas n ade kwn nme arif..setiap pagi afif and arif akan b’tugas utk jaga pintu pgr..and pintu pagar dh nak dikunci semasa man on the way nk msk kawasan sekolah..
Man :woi..bukak pintu nie…
Afif :(mendiamkan diri)
Man :woi aku borak dengan kau nie…bukaklah pintu nie aku nak masuk…lagi pon pintu nie ko baru tutupkan..bukaklah(bentak man)
Afif :hei man, nie bukan sekali ko dtg lambat tau x??dh banyak kali..(terus mendiamkan diri)
Man :ohhh..ok x pe..ko piker ko pengawas..ko dah cukup baiklah??pegilah!!hei aku x heranlah nk masuk sekolah nie..pegi mamposlah ko..!
Afif :(memandang sambil mengeleng kepala)
Man seperti biasa jika pintu depan tutup…jln belakang pon jadilah..man pun teruskan lah plen die dgn memanjat pintu pagar belakang..and perbuatan die tu dh dikatahui oleh afif sejak azali lagi..then mase man terjengket2 jalan die belanggar dgn afif…
Man :woih!!terkejut aku..
Afif :oh..aku dh agak dah..ko panjat pintu belakang kan??aku tulis name ko..aku bagi dekat cikgu bakhri..
Man :eh..ko nak tulis??tulislah..tulis sini Norman(sambil menunjuk2 buku yg dipegang afif)
Afif :ok aku tulis..
Man :pegilah ko..ko pikir aku takut ke dengan cikgu bakhri ko tu ha?!!(berlalu pergi)
Selepas menghantar name norman kepada cikgu bakhri..afif diarahkan utk membawa man b’jumpa dgn ckgu bakhri..
Afif :hei man!!
Man :woih!!!ko nie kan..dh 2 kali ko buat aku terkejut…
Afif :nie..cikgu bakhri nak jumpe ko kt bilik disiplin sekarang..
Man :huuu!!!....takutnye…ko takut??(bertanye ke arah hafiz dan bazli)
H&B :takut!!!!(tergelak serentak)
Afif :aku peduli ape ko takut ke..ko berani ke..yg penting sekarang cikgu bakhri nk jumpe ko..(berlalu pergi)
Semasa rehat..afif dan rakannya akan mule mengacau afif dan arif di kantin yg tgh mkn…
Man :eee…sedapnye nasi ko..nak sikit…
Afif :eh..ko nie apehal..aku nak makan nie ko jgn lh kacau aku…
Man :nk kacau jugak..eee..sedapnye air kau afif..nk ckit
Afif :hei..jgnlah(sambil menepis tgn man)
Man :ye!!!dapat nasi ko sikit..eee x sedaplah…dh lh aku pegi dulu..jom(hafiz dan bazli)
Dipendekkan citer..pada satu ari nie adelah sorang pelajar baru yg masuk ke sekolah tersebut diberi name aisyah…man ditugaskan oleh cikgu bakhri untuk menghantar aisyah ke kelasnye di 5 khurtubi iaitu kelas afif..
Man :name awak sape…
Aisyah :(mendiamkan diri)
Man :name saye man
Aisyah :x tenye pun..
Man :(menahan malu)awk sekolah mane sebelum nie?
Aisyah :yang tu awk x pyh tahu..yg penting sye dh ade kt sini..
Man :ok…(mendiamkan diri)
Aisyah :surau kt mane ye??
Man :surau??surau kt sebelah makmal computer..
Aisyah :oohh..makmal computer tu kat mane?
Man :kat sebelah suraulah..
Aisyah :(marah)awk jgn loyar buruk dengan saya!
Man :ha..mane ade betullah…
Disebabkan man jatuh cinta dengan aisyah…aisyah meminta bantuan dari afif untuk mengirimkan surat yg bertulis isi hatinya …setelah afif menerima surattersebut die pun berlalu..
Afif :time mintak tolong..bukan main baik ngan aku..time lain??bukan main kasar..tempat ko surat adalah kat sini(tong sampah)
Semasa afif mencampak surat tersebut..perbuatan afif dilihat oleh fatimah dan rakannya iaitu classmate man yang selalu di kacau…
Fatimah :surat ape nie??kite bace nk?
Kwn :haaa..bacelah..
Fatimah :wajahmu bagai…bagai lidah duri!!!
Kwn :ha!ko biar betol??!
Fatimah :oh..bidadari..tulis surat pun x betul..nk bagi surat cinte..
Kwn :cepatlah bace lagi aku nk dgr..
Fatimah :bau mu semerbak ambi-pure!ade ke minyak wangi pakai perfume kereta..lwk betollh die nie..
Fatimah :aku rase aku nk blslah surat nie..
Kwn :betul ke?
Fatimah :mestilah..die kan banyak kenekan aku ..kali nie aku pulak nak kenakan die..
Semasa fatimah dan kwnnya berjalan diorang ternampak man ..dan memanggil man..sambil menghulurkan surat yg kononnya ditulis oleh aisyah
Man :nanti jap..mcm mane ko tau pasal surat nie?
Fatimah :mestilah aku tau..aku kan same kelas ngan aisyah..kalau ade pape..die mesti cite kat aku..
Man :oooo….ye x ye jugakkan..(tibe2 t’nampak afif berjalan dan memekik memanggil name afif)
Man :afif…kolah sahabat aku dunia akhirat..aku syg kau(sambil memeluk afif yg x tau pape)

Sejak kehadiran aisyah..man mula berubah dan man sudah bergelar pengawas dn turut menjaga pintu pagar bersama afif..tpi hubungan man dan aisyah hanyalah sekadar teman…

No comments:

Post a Comment