Followers

Welcome To Cerpen Publisher

Ada bakat dalam berkarya? Jangan simpan dalam satu folder je. Cerpen Publisher khas buat anda yang ingin atau minat berkarya untuk mengembangkan lagi bakat penulisan anda. Apa guna bakat yang ada tapi tidak dikongsi? Ayuh hantar pada Cerpen Publisher dan kami akan publish karya anda tanpa sebarang caj tersembunyi. Biarkan rakan alam maya membaca karya anda.

Begitu juga buat anda yang suka membaca cerpen dan novel. Disini, anda boleh membaca pelbagai himpunan karya dari rakan-rakan alam maya anda.

Untuk sebarang pertanyaan. Boleh email ke cerpenpublisher@yahoo.com

Friday, January 30, 2015

4 Students nakal 3

Penulis:Ilmam Hadi

BAB 3: KHAIRUL TERIMA SURAT CINTA?!

‘ Gempaklah semalam! Hj. Kun tiba-tiba aje buat spotchecks. Nasib baik aku tak bawa benda terlarang.’ Perjalanan dari asrama ke kelas diisi dengan peristiwa petang semalam.

‘ Nasib baik handphone aku tak kantoi! Kalau tak, tahun depanlah jawabnya aku boleh dapat balik.’ sambung Khairul mengingati peristiwa tersebut.

Sesampai sahaja di kelas, mereka duduk di tempat masing-masing. Baru sahaja Khairul hendak meletakkan bukunya ke bawah meja. Ada sesuatu di bawah mejanya, ianya seperti, sampul surat.

Khairul mengeluarkan perlahan-lahan sampul surat pink yang bercorak hati itu. Adam, Imtiyaz dan Syaher memandang surat di tangan Khairul.

‘ Sejak bila pula kau main surat-surat nie? Kita ni dalam zaman IT Khai. Dah tak main dah surat-surat ni.’ Syaher ketawa melihat cara Khai berpacaran. Ketawannya diikuti oleh Adam dan Imtiyaz.

‘ Orang zaman sekarang nie, kalau jauh Email, kalau malas nak call, boleh mesej. Dan kalau kau rindu kat awek kau kat luar negara, webcam aje. Facebook, Myspace, Twitter dan lain-lain. Tak payah susah-susah hantar surat bagai.’ Sempat juga Imtiyaz mengenakan Khairul, Khairul hanya diam mendengar perbualan kawan-kawan baiknya itu. Malas hendak menganggu persepsi mereka.

‘ Tak cukup bajet kot. Itu yang kirim surat aje.’ Sampuk Adam diiringi ketawa kecil.

‘ Kau orang dah habis cakap dah?’ Khairul menyoal kawan-kawannya seraya matanya memandang Adam, Syaher dan Imtiyaz. 3 sekawan itu mengangguk sambil menghabiskan ketawa yang masih bersisa.

‘ Sebelum kau orang merepek dengan lebih lanjut. Aku sebenarnya tak tahu pun siapa yang kirim surat ni pada aku. Aku datang-datang aje, tengok surat ni dah ada bawah meja aku.’ Terang Khairul panjang lebar.

‘ Maknanya, Khairul kita ni ada secret admire lah?!’ Syaher yang begitu teruja tidak sedar bahawa dia telah tertinggi suara. Semua pelajar di kelas 4 Kasia memandangnya.

Khairul memberi isyarat muka supaya tidak menghebahkan hal ini.

‘ Bacalah, teringin pula nak tahu apa yang dia tulis.’ Imtiyaz beriya membelek-belek surat itu. Khairul segera menarik surat itu dari tangan Imtiyaz. Khairul membuka surat itu dengan cermat.

Hye Abang Khairul,

Thanks sebab sudi baca surat saya. Sebenarnya saya dah lama minat  Khairul pada abang, mungkin abang Khairul tak perasan. Tapi, saya suka tengok abang Khairul ketawa. Really cute, like baby! Saya juga suka tengok abang Khairul main bola tampar kelmarin. Sangat bergaya! Kan bagus kalau saya dapat kenal abang Khairul dengan lebih rapat.

  From,
                                                                                                Someone


‘ Siapa dia ni?’ Khairul mengecilkan matanya memikirkan siapakah gerangan orang yang mengirim surat padanya.

‘ Tak payah ambil pedulilah Khai, biasalah admire-admire tu.’ Adam cuba mengusir keresahan teman baiknya itu. Khairul memandang Adam seraya mengangguk.

Tidak lama selepas itu, Pn. Surya masuk ke kelas. Khairul segera memasukkan surat itu ke dalam sampulnya dan dimasukkan ke bawah meja.

………………………………………………………………………………………….

KRING!! KRING!!

Loceng yang berbunyi menandakan waktu rehat telah tiba. Seperti biasa, semua pelajar akan berpusu-pusu ke kantin termasuklah mereka berempat.

‘ Abang Khairul!’ Khairul segera menoleh ke belakang diikuti 3 kawannya.

Ada hadiah untuk abang.’ Perempuan itu menyerahkan keychain berbentuk hati pada Khairul.

‘ Siapa yang bagi?’ Khairul tidak menyambut pemberian itu, sebaliknya bertanya siapakah gerangan perempuan itu.

‘ Adalah, mana boleh beritahu. Nanti dia marah kita.’ Jawab perempuan itu tersipu-sipu.

‘ Dia kawan awak ke?’ Khairul cuba bertanya seperti polis. Perempuan itu hanya mengangguk dan berlalu pergi seusai keychain itu bertukar tangan kepada Khairul.

Khairul tidak mahu terlalu memikirkannya, Keychain itu disimpan ke dalam poketnya dan mereka berlalu ke kantin.

Semasa mahu pulang dari kantin, Khairul merasa tidak selesa. Beberapa kali, Khairul memaling mukanya ke belakang, kiri dan kanan.

‘ Kau ni kenapa Khai? Serba tak kena aje?’ Imtiyaz yang merasai perubahan pada Khairul turut sama memandang ke belakang, kiri dan kanan. Langkah itu diikuti juga oleh Adam dan Syaher.

‘ Entahlah, aku rasa macam ada orang tengah perhatikan aku lah.’ Khairul akhirnya meluahkan rasa tidak selesanya pada teman-teman baiknya.

‘ Aku rasa masalah kau ni berpunca dari surat pagi tadilah.’ Adam meneka.

‘ Kau orang kena tolong aku!’ Khairul tiba-tiba bersuara setelah lama mendiamkan diri memikirkan kata-kata Adam sebentar tadi.

‘ Tolong apa?’ Syaher yang sejak tadi mendiamkan diri bersuara.

‘ Tolong aku siasat, siapa perempuan tu. Tolong aku?’ Khairul meminta simpati teman-temannya. Dia begitu rimas dengan keadaannya. Sedangkan Khairul rimas dengan keadaannya dalam sehari inikan jadi artis terkenal, lagilah rimas!

‘ Kita kan sahabat, of course kita orang akan tolong kau.’ Imtiyaz menepuk bahu Khairul sambil melemparkan senyuman diikuti Adam dan Syaher.

……………………………………………………………………………………….

Hari ini hari Ahad, disebabkan Sabtu bukanlah waktu yang sesuai untuk memulakan penyiasatan. Jadi, mereka memulakan segalanya pada hari Ahad.

Lokasi : Dorm Ibnu Khaldun
Masa    : 9.00 am
Misi     : Mencari Secret Admire Khairul!

‘ Seperti yang kita tahu, surat ini kita temui di bawah meja Khairul kira-kira jam 7.15 pagi. Ini bermakna surat ini diletakkan pada awal pagi sebelum kita sampai atau sehari sebelum kejadian.’ Syaher memegang surat cinta yang diterima keluar sambil bercakap ala-ala penyiasat professional.

‘ Dalam pengetahuan aku, budak perempuan yang beri keychain berbentuk hati pada Khairul pada waktu rehat kelmarin adalah teman suspek.’ Imtiyaz menyambung dengan begitu yakin.

‘ Kau yakin ke tu teman suspek? Entah-entah orang upahan suspek aje.’ Adam menyoal Imtiyaz.

‘ Aku tahulah, kan budak perempuan tu sendiri yang cakap dia kawan suspek.’ Imtiyaz menerang panjang lebar. Adam mengangguk faham tanpa sebarang pertanyaan.

‘ Kau orang ingat tak, yang dia tulis dalam surat tu yang dia suka tengok aku main bola tampar.’ Khairul mengingat kembali separuh isi surat yang bertulis demikian. Mata Khairul dialihkan dari satu ke satu teman yang lain.

‘ Ingat. Kenapa? Nak cakap kau banggalah?!’ Adam membuat andaian sendiri. Khairul, Syaher dan Imtiyaz memandang geram pada Adam.

‘ Blurlah kau ni!’ Syaher, Imtiyaz dan Khairul bicara serentak dengan nada yang sedikit tinggi. Adam hanya tunduk membisu.

‘ Bola tampar ni aktiviti riadah kita waktu petang kan?’ Khairul cuba mengingati peristiwa itu, 3 orang temannya menagangguk laju setelah lama berfikir.

‘ Ini bermakna, suspek kita ni budak asrama juga’ Imtiyaz menjawab laju. Tangannya pantas mencatat sesuatu pada buku di tangannya.

Bahan-bahan bukti:
-          pelajar form 2
-          pelajar asrama.

‘ Buat masa ni, ni aje yang kita boleh dapat. Rasa macam tak cukup aje.’ Syaher meluahkan rasa tak puas hatinya.

‘ Esok, kita try cari orang dia.’ Khairul memberi cadangan sambil tangannya membelek keychain dan surat di meja belajarnya.

‘ Nak cari macam mana? Sekolah kita tu bukannya seorang dua perempaun. Ramai!’ Adam menjawab. Dahinya berkerut.

‘ Em..pelajar asrama perempuan form 2 tak ramai, jadi senanglah sikit.’ Khairul menjawab pertanyaan Adam setelah lama terdiam.

‘ Dan kita cari mereka berpandukan tulisan ini.’ Sambung Khairul seraya menunjuk tulisan pemilik penulis. Adam, Syaher dan Imtiyaz tersenyum gembira.

‘ Good Idea!’ sorak Syaher tiba-tiba.

………………………………………………………………………………………….

Sepeti yang dirancangkan, 4 sekawan itu memulakan penyiasatan mereka. Bermula dari pagi, Imtiyaz dan Syaher telah memerhatikan teman suspek berkawan dengan siapa. Selepas mendapat jawapan dan mencatat segala maklumat, mereka kembali ke kelas menemui Khairul dan Adam di kelas.

‘ Kita dah dapat dah tahu siapa yang berkemungkinan hantar surat cinta pada kau.’ Syaher segera memberitahu perkara itu sebaik memasuki kelas.

‘ Siapa?!’ Laju soalan itu terpacul dari mulut Khairul.

‘ Mereka berlima. Yang duduk asrama 3 orang aje iaitu Wani, Alya dan Mimi. Budak luar pula, Syaya[i1]  dan Amy.’ Tangan Imtiyaz menyelak-nyelak buku siasatan di tangannya.

‘ Maksudnya, suspek kita sekarang ni adalah Wani, Alya dan Mimi.’ Adam memotong nama Syaya dan Amy dengan pen yang sudah tersedia di meja.

‘ Sekarang ni kita cam tulisan dia pula.’ Khairul memberi cadangan.

‘ Lets do this!’ Adam berdiri dengan muka teruja.

‘ Sabarlah geng. Kita makanlah dulu, aku lapar ni.’ Tanpa disedari, loceng telah pun berbunyi yang menandakan waktu rehat telah bermula. 3 rakannya hanya menggeleng, tanpa banyak soal mereka turun ke kantin.

…………………………………………………………………………………………..

‘ Imtiyaz, kau pergilah tanya dekat Farah pasal tulisan ni.’ Khairul meminta pertolongan. Farah yang dari tadi, tidah berhenti memerhati Imtiyaz.

‘ Kenapa mesti dia?!’ Protes Imtiyaz. Sejak Farah mengirim surat itu, dia tidak begitu selesa dengan Farah.

‘ Sebab dia kan suka kau. Kau pergilah. Tolonglah aku.’ Khairul cuba memujuk dengan muka kasihan.

‘ Tapi, kenapa mesti Farah?! Orang lainlah. Aku tak selesalah dengan dia.’ Imtiyaz masih cuba mengelak dengan cadangan Khairul.

‘ Kau ni Im. Pergi aje lah. Bukan kita orang suruh kau kahwin dengan dia pun. Lagipun dia rapat dengan budak aspuri form 2. Mana ada budak lain dah.’ Syaher menjawab. Imtiyaz akhirnya mengangguk setelah agak lama mendiamkan diri.

Imtiyaz melangkah dengan keadaan terpaksa ke arah meja Farah.

‘ Hai Farah.’ Imtiyaz menyapa. Senyuman kelat dihulurkan dengan kening terangkat. Tangannya spontan menarik kerusi sambil melabuhkan punggung bersebelahan Farah.

Farah memadang Imtiyaz dengan senyuman manis yang tidak dibuat-dibuat.

‘ Nak tanya sikit boleh?’ Soal Imtiyaz teragak-agak. Kadang-kala pandangannya dilemparkan pada 3 orang rakannya di hujung kelas. Dahi Farah sedikit berkerut kerana Imtiyaz tidak bertanya apa-apa.

‘ Em..kau kan rapat dengan budak aspuri form 2.’ Imtiyaz mengerutkan dahi seraya mengetap bibir.

Farah mengangguk faham.

‘ Kau boleh tolong aku tak?’ soal Imtiyaz tiba-tiba.

‘ Tolong apa?’ kening dijungkitkan

‘ Kau kenal tak Wani, Alya dengan Mimi?’ Imtiyaz menyoal pasti. Ketidak selesaannya pada Farah berubah pada sebaliknya.

‘ Kenal. Wani dengan Alya tu satu dorm dengan aku.’

‘ Tak payahlah berkias-kias. Cakap aje lah, apa yang kau nak aku tolong?’ Farah mulai rimas dengan cara Imtiyaz bercakap.

‘ Antara budak 3 orang tu. Ada tak tulisan dia macam ni?’ Imtiyaz segera mengelurkan surat yang dilipat empat itu kepada Farah.

Farah meneliti lama surat itu. Sempat juga Farah membaca sedikit isi surat itu. Tapi diabaikan.

‘ Ni tulisan Mimi.’ Farah menjawab pasti. Jari telunjuknya diletakkan di bibirnya.

‘ Kau yakin?’ Imtiyaz cuba menduga.

‘ Aku yakin seratus peratus!’ Laju Farah mengangguk.

Imtiyaz berlalu pergi seusai mengucapkan terima kasih pada Farah atas bantuannya. Imtiyaz menceritakan segalanya pada Syaher, Khairul dan Adam. Masing-masing membuat andaian sendiri tetapi tidak Imtiyaz. Dia leka merenung pada Farah yang sedang membaca novel keluaran PTS.

‘ Im!’ Angan Imtiyaz terganggu oleh sergahan Khairul.

‘ Kau dengar tak  apa yang kita orang cakap ni?’ soalan diajukan apabila Imtiyaz tidak menumpukan sepenuh perhatian pada topic yang dibualkan.

‘ Baru tadi cakap tak selesalah, itulah, inilah. Sekarang ni, kawan kita dah sangkutlah!’ Syaher cuba memerli diiringi ketawa kecil. Rupanya Syaher perasan apa yang ditenung oleh Imtiyaz.

‘ Eh, mana ada aku tenung dia.’ Imtiyaz cuba mengelak.

‘ Sudahlah Imtiyaz, kita kawan dari form 1 lagi. Kita orang kenal lah kau Im.’ Sampuk Adam seraya menggeleng.

Imtiyaz hanya membisu.

…………………………………………………………………………………………

‘ Adik yang bagi surat kat abang kan?’ Khairul memulakan perbualan. Mereka berjumpa satu kebetulan. Mimi hanya diam sambil menundukkan mukanya.

Mimi mengangguk perlahan.

‘ Janganlah malu. Actually abang tak kisah pun kalau Mimi suka kat abang. Tapi, tak payahlah hantar surat.’ Khairul masih menunggu respon dari Mimi.

 ‘ Maaflah kalau Mimi nampak gatal dalam surat tu.’ Suaranya agak kelat. Khairul hanya diam. No idea!

‘ Sebenarnya, Mimi tulis surat tu bukan nak mengorat abang. Tapi, nak abang jadi abang angkat kita.’ Minta Mimi agak malu.

‘ Em..abang tak kisah.’ Khairul menghulurkan senyuman .






No comments:

Post a Comment